onsdag 4 mars 2009

kärleken till lapptäcken..

kommer från min farmor Lillo som jag nämnt innan. Hon spenderade mycket tid av sin barndom i Indien där hennes föräldrar missionerade. Det var i Indien fick sitt smeknamn Lillo. Egentligen hette hon Vendela men kallades Lillan som sen tolkades som Lillo av indierna. I vår släkt är Lillo ett vanligt namn och många i släkten har fått sitt namn efter henne (som jag t ex och vår lilla Lillo). Hon var så enormt kreativ och inspirerar mig mer än någon annan. Hon använde alltid starka färger i sin inredning, mönster och i smyckena hon bar. Speciellt färgstarka var hennes lapptäcken som alltid har funnits runt omkring mig. Jag fick ett av dessa lapptäcken av pappa efter att hon gått bort. Ni vet ju att jag gärna vill veta var mina saker kommer ifrån och just detta lapptäcken finns dokumenterat i gamla fotoalbum.


Bild på farmor från Indien




Här är vi hela familjen Röd på farmors utställning i Urshult, mitt lapptäcke hänger bakom mamma.


På väggen i vårt hus i Tingsryd på 80-talet


På Lillos och vår säng


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar