måndag 23 februari 2009

historia

Varje gång jag köper något på loppis blir jag så nyfiken på just den sakens bakgrund. I vilken typ av hem har stolen stått, vad brukade man lägga upp på det vackra fatet, vem var personen som gillade och ägde den där lampan innan mig. I söndags köpte jag en liten byrå på Framtid som påminde mig lite om den jag bloggat om tidigare. I den hittade vi en majblomma från 1975 och en liten pin med ett rött kors på. Bakom lådorna låg några gamla underkläder och ett oöppnat nylonstrumpor från 50talet. Äntligen fick jag några små ledtrådar om dess förflutna. Sen har vi fått en inneboende. En gammal stol i läder som min vän köpt. I väntan på deras nya hem får den bo hos oss. För henne är stolen symbolen för hennes nya liv, i ett nytt land och med nya möjligheter. Den stolen har för mig redan fått sin historia.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar